×
×
Atec

اداری تجاری اسفندیار

توضیحات

کارفرما:
مکان: تهران

پروژه‌ی مجموعه تجاری-اداری اسفندیار، واقع در تقاطع خیابان‌های ولیعصر، نیایش و اسفندیار، در سال ۱۳۹۸ توسط مهندسین مشاور آتک طراحی شده است. این مجموعه در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع با زیربنای تقریبی ۸۰,۰۰۰۰ مترمربع در ۱۱ طبقه روی زمین و ۸ طبقه زیر زمین برنامه‌ریزی شده و شامل بخش های زیر است:

–  مرکز تجاری در طبقات همکف و اول: شامل فروشگاه‌های بزرگ

– برج اداری جنوبی: واحدهای کوچک اداری

– برج اداری شمالی: واحدهای اداری بزرگ

مرکز تجاری در طبقه‌ی همکف از طریق دو رواق با بدنه‌های نفوذ پذیر در امتداد خیابان‌های ولیعصر و اسفندیار و یک پلازای بزرگ در محل تقاطع این دو خیابان، به مجموع مساحت ۲۱۷۰ متر مربع، با خیابان‌های مجاور مرتبط شده که علاوه بر تامین دسترسی، امکان‌ برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های عمومی متنوعی را نیز فراهم می‌کند.

ترازبندی پروژه بر اساس شیب طبیعی زمین (اختلاف ارتفاع ۱۰ متری بین ابتدا و انتهای بدنه‌ی پروژه) علاوه بر امکان تامین دسترسی‌ها در مناسب‌ترین طبقات و به حداکثر رساندن بر تجاری در تماس با معابر اطراف، باعث کاهش ارتفاع و به تبع آن، سایه‌اندازی برج جنوبی روی همسایگان شمالی شده است.

در طراحی نما سعی بر آن بوده که سبک طراحی، مصالح و رنگ‌های انتخابی (پانل‌های GFRC و شیشه‌های دودی) در کنار بیان معماری امروزی، در پیوستگی با تاریخچه این بخش از خیابان ولیعصر (حدفاصل میدان ونک تا چهارراه پارک‌وی) به عنوان یکی از مراکز معماری مدرنیستی تهران، تعریف شود. استفاده از نمای دو پوسته از سویی اشاره به سابقه‌ی تاریخی سایت (ساختمان نمایشگاه بنز با نمای بلوک سیمانی مشبک سفید) داشته و از سوی دیگر، تلاشی در راستای تقویت هویت جدید معماری ساختمان‌های اداری در خیابان اسفندیار (هماهنگ با بناهای متعددی که در سال‌های اخیر با نمای دو پوسته و با کیفیت مناسب در این خیابان ساخته شده) بوده است. همچنین در راستای ایجاد ارتباط بصری و مفهومی با ساختمان ارزشمند «کلینیک نور» در طرح نمای برج جنوبی از نوارهای سیاه و سفید استفاده شده است. 

سرویس های مرتبط با این پروژه