×
×
Atec

ساختمان VIP فرودگاه امام خمینی

توضیحات

کارفرما: فرودگاه بین‏ المللی امام خمینی
مکان: تهران
ساختمان پاویون دولت با الهام از معماری کهن ایران دارای یک حجم درونگرای دو پوسته است که شفافیت و نورانی بودن آن یصورت یک حجم کریستالی شفاف و پر تلالو همواره مورد توجه بوده است .
طراحی معماری داخلی با هماهنگی کامل با حجم ساختمان و بر اساس هدفمند سازی فضاهای داخلی و ساماندهی آنها به منظور استفاده ی کاربران را فضایی آرام و دلپذیر مبنای اصلی طراحی بخشهای مختلف است .
هویت معماری داخلی هر فضا بگونه ای است که مسافرین در عین حال حرکت در مسیر و عبور از بخشهای مختلف ساختمان ، یگانگی و وحدتی را در کل مسیر حس می کنند .
در کل فضاها با حفظ هویت معماری ایرانی و اسلامی سعی شده است که با مصالح خاص و شناخته شده ی ایران ، در عین مدرن بودن ، هویت ویژه ای را ایجاد کنند و با نورپردازی خاص که بر مبنای دو اصل اساسی آشکار نبودن منابع نور و یکسان بودن میزان نور در فضا است ، تاکید بیشتری را بر این ویژگی داشته باشد .
جداره ها در پیش ورودی شفاف و با دید به باغهای ایرانی جانبی که هماهنگ با هویت ایرانی طراحی شده است و استفاده کننده را ضمن عبور از این فضا به داخل راهروهای اصلی هدایت میکند .
راهروهای اصلی با کفسازی مدولار از جنس سنگ مرمر نقره ( مصالح کاملا ایرانی ) و سقفهایی از ورقهای پلکس هماهنگ با مدولاسیون کفسازی و نورپردازی از پشت صفحات پلکسی گلاسی و دیوارهای هماهنگ با تقسیمات موجود در نمای شیشه ای ، فضایی یکپارچه ، آرام و مناسب با فضای حرکتی را ایجاد میکند .
سه سالن اصلی که مهمترین بخشهای ساختمان است ، با سقف شیشه ای در مرکز ساختمان جانمائی شده است و با طراحی خاص معماری داخلی هویتی کاملا ایرانی دارند .
قالی و ورقهای مسی در حاشیه ، کف سالن ها را تعریف کرده و دیوارها تا ۳ متر دارای نازک کاری و از ۳ تا ۹ متر بوسیله ی لایه های مختلف پارچه های رنگی با کنتراست از تیره به روشن ، در عین تقسیم فضا و متناسب نمودن آن ، حرکتی نمادین بسوی نور و روشنائی را که جنبه ی مذهبی و اسلامی دارد ایجاد کرده است .
نورپردازی فضا در روز بصورت طبیعی و در شب از پشت شیشه های موجود در سقف با گذاشتن از لایه های مختلف موجود در سقف با گذشتن از لایه های مختلف موجود در سقف به سطوح پایینی نفوذ کرده و روشنایی یکنواخت و قابل قبولی را برای کاربری فضا تامین می کند .

سرویس های مرتبط با این پروژه